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dc.contributor.advisor Choi, Ji Woong -
dc.contributor.author Jang, Dong Hyuk -
dc.date.accessioned 2017-05-10T08:51:50Z -
dc.date.available 2015-07-19T00:00:00Z -
dc.date.issued 2015 -
dc.identifier.uri http://dgist.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002062793 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11750/1417 -
dc.description.abstract Controller area network (CAN) has been widely used for in-vehicle networks. The demand of data rate of in-vehicle network has risen sharply, while traditional CAN communication cannot support this demand of data rate with limited bandwidth around DC. To overcome the limitation, passband communication systems can be considered where wider bandwidth may be available. In order to use the passband, we need to understand and analyze the CAN communication channel. However, since real measurement of the channel response takes so much time and efforts, it will be convenient if channel modeling of CAN communication system is available. In this paper, we perform modeling of passband CAN communication systems by using a transmission matrix and a cascade of two port network methods. Instead of real measurement, we expect to reduce the time and efforts significantly to obtain a passband CAN communication channel response by using the channel modeling result. Using channel modeling result, we suggest the bridge tap length and bandwidth for suitable designing passband CAN system. Furthermore, using channel modeling and noise measurement results described in this paper, we perform capacity analysis of each channel state in order to know maximum throughput of the system. ⓒ 2015 DGIST -
dc.description.tableofcontents Abstract 1--
1. Introduction 3--
2. CAN communication system 6--
3. Passband CAN communication 7--
4. Channel model 8--
4.1. End-to-end case 8--
4.2. Arbitrary location case 14--
5. Noise measurement 18--
6. Result & Evaluation 22--
6.1. Channel modeling result of end-to-end case 22--
6.2. Channel modeling result of arbitrary Tx-Rx pair 27--
6.3. Evaluation of channel modeling result 35--
6.4. Impulse response of arbitrary Tx-Rx pair 36--
6.5. Capacity analysis 39--
7. Conclusion 41--
Reference 41--
Summary (Korean) 43--
--
-
dc.format.extent 43 -
dc.language eng -
dc.publisher DGIST -
dc.subject Controller area network (CAN) -
dc.subject Channel modeling -
dc.subject AWG 24 twisted pair -
dc.subject Transmission matrix -
dc.subject Capacity analysis -
dc.subject 채널 모델링 -
dc.subject AWG 24 꼬임 전선 -
dc.title Communication Channel Modeling and Capacity Analysis of Controller Area Network (CAN) -
dc.title.alternative Controller Area Network (CAN) 통신 채널 모델링 및 커패시티 분석 -
dc.type Thesis -
dc.identifier.doi 10.22677/thesis.2062793 -
dc.description.alternativeAbstract Controller area network (CAN) 는 신호의 제어가 쉽고 오류에 강인한 특성 때문에 자동차 내부 통신 프로토콜로 많이 사용되며, 최대 1Mbps 의 데이터 전송률을 제공한다. 하지만, 자동차 내부의 전자장치들이 증가함에 따라 높은 데이터 전송률이 필요하게 되었고 현재의 CAN 통신은 baseband 만을 사용하기 때문에 증가되는 데이터 전송률의 수요를 만족하지 못한다. 이에 대한 해결책으로써, baseband 에서 확장하여 passband 를 사용하게 되면 더 많은 대역폭을 사용할 수 있으며, 시스템에 적합한 변조방식을 사용함으로써 데이터 전송률을 크게 향상시킬 수 있다. 그러나, 현재 passband 를 이용한 CAN 통신에 대한 연구는 거의 전무한 실정이며, 고속 CAN 통신을 위한 passband 를 사용하기 위해서는 각 주파수 대역에서의 채널 특성을 알아야 한다. 이러한 채널 특성을 알기 위한 채널 특성 측정을 대신해 채널을 모델링할 수 있다면, 채널 특성을 파악하는데 소요되는 시간과 노력을 크게 줄일 수 있을 것이다. 본 논문에서는 PLC 분야와 VDSL 분야에서 사용되고 있는 채널 모델링과 유사한 모델링 기법에 기반하여 CAN 시스템 고유의 bus 구조를 고려한 채널모델링을 제안한다. 또한, 채널 모델링 결과는 실험 결과와의 비교를 통해 정확도를 검증하였다. 최종적으로, 채널 모델링 결과를 이용하여 시스템 상의 다양한 조건에서의 임펄스 응답과 시스템 최대 용량을 분석하였다. ⓒ 2015 DGIST -
dc.description.degree Master -
dc.contributor.department Information and Communication Engineering -
dc.contributor.coadvisor Cho, Hui Sup -
dc.date.awarded 2015. 8 -
dc.publisher.location Daegu -
dc.description.database dCollection -
dc.date.accepted 2015-07-19 -
dc.contributor.alternativeDepartment 대학원 정보통신융합공학전공 -
dc.contributor.affiliatedAuthor Jang, Dong Hyuk -
dc.contributor.affiliatedAuthor Choi, Ji Woong -
dc.contributor.affiliatedAuthor Cho, Hui Sup -
dc.contributor.alternativeName 장동혁 -
dc.contributor.alternativeName 최지웅 -
dc.contributor.alternativeName 조희섭 -
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Department of Electrical Engineering and Computer Science Theses Master

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