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dc.contributor.advisor Choi, Jihwan P. -
dc.contributor.author Lee, Yong Hwa -
dc.date.accessioned 2017-05-10T08:53:55Z -
dc.date.available 2017-01-18T00:00:00Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://dgist.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002324978 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11750/1513 -
dc.description.abstract Future satellite communication systems should be optimized for mobile services at high frequency bands. In order to keep up with the terrestrial mobile radio communication network and to surmount frequency saturation and scarcity problems, it is an important challenge to consider the property of user mobility and high frequency bands above Ka band in the satellite channel. In this paper, with the movement of terminals into account, we compare and evaluate the performance of satellite communication systems according to the change of the carrier frequency bands and the channel states which are expressed by the location of the receiver and the surrounding environments for traditional land mobile satellite (LMS) channel models, Lutz’s LMS model and Loo’s LMS model, with 2-state Markov chains. The movement of terminals incurs the Doppler effect, which changes the channel condition faster than the weather effect and influences on the carrier frequency shift. Therefore, channel models are analyzed to verify the performance degradation according to the factors that make channel variation in the mobile satellite services (MSS) environment with information theoretical perspective. And then, we compare the difference of performance degradation between traditional communication systems which use low frequency bands and future communication system which use high frequency bands. According to the simulation results, the Lutz’s and Loo’s channel model are investigated for suitability and usefulness in satellite communications at high frequency bands. To propose the solution which solves the problem related to delayed feedback CSI (channel state information), power margins and wastes are investigated and analyzed in the channel depending on the coherence time (velocity of moving user). ⓒ 2017 DGIST -
dc.description.tableofcontents Ⅰ. INTRODUCTION 1 --
1.1 Spectrum saturation problem 1 --
1.2 Related work 1 --
1.3 Background scenario 2 --
Ⅱ. ANALYSIS OF SATELLITE CHANNEL MODEL 4 --
2.1 2-state Markov chain model 4 --
2.2 Setting for analyzing channel model 5 --
2.3 Lutz’s LMS channel model 9 --
2.3.1 Simulation results and discussions for Lutz’s LMS channel model 12 --
2.4 Loo’s LMS channel model 18 --
2.4.1 Simulation results and discussions for Loo’s LMS channel model 21 --
2.5 Comparison between Lutz’s and Loo’s LMS channel model 27 --
Ⅲ. DELAYED FEEDBACK PROBLEM 28 --
Ⅳ. CONCULSION 31
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dc.format.extent 36 -
dc.language eng -
dc.publisher DGIST -
dc.subject satellite communication systems -
dc.subject frequency saturation problem -
dc.subject Ka band -
dc.subject land mobile satellite(LMS) channel model -
dc.subject mobile satellite service (MSS) -
dc.subject 위성 통신 시스템 -
dc.subject 주파수 포화 문제 -
dc.subject Ka 대역 -
dc.subject 이동 위성 채널 -
dc.subject 이동위성서비스 -
dc.title Performance Analysis of High Throughput Mobile Satellite Services (MSS) in High Frequency Bands -
dc.title.alternative 고성능 이동 위성 서비스 (MSS)를 위한 성능 분석 -
dc.type Thesis -
dc.identifier.doi 10.22677/thesis.2324978 -
dc.description.alternativeAbstract 미래의 위성 통신 시스템은 저주파 대역의 포화로 인한 주파수 대역 부족 문제를 해결하기 위해 고주파 대역을 사용해야하고, 지상의 이동 통신 시스템의 비약적 발전으로 위성 통신도 이동 통신 서비스를 제공하기 위해 시스템을 최적화해야하는 문제에 직면해 있다. 그리하여, 본 논문에서는 사용자나 터미널의 이동을 고려하고 고주파 대역에서의 위성 통신 시스템의 성능과 채널의 상태를 평가, 비교하기 위해 반송 주파수를 변화시키고, 수신기 주변 환경을 다르게 가정하여 연구를 진행하였다. 위성 통신 시스템에서 대표적으로 날씨의 영향에 의한 느린 시변 채널과 움직임에 의한 빠른 시변 채널에 따라 다른 차이를 보인다. 앞으로 분석하게 될 움직임에 의한 빠른 시변 채널의 경우, 움직임에 의한 채널 변화는 위성통신에서 지상과 위성의 왕복 지연 시간 (round-trip delay) 보다 빠르기 때문에 위성 채널에 적용하기 힘들다는 문제점이 있다. 본 논문에서는, 이러한 문제점으로 인해 채널과 성능에 발생되는 한계점을 분석하였다.
먼저 대표적인 위성 통신 채널 모델인 Lutz와 Loo의 land mobile satellite (LMS) 채널을 사용하며 사용자의 이동성을 고려하기 위해 채널에 Doppler effect를 접목시켰다. 또한 기존의 시스템과 고주파 대역을 각각 분석하기 위해 반송 주파수를 각각 2 GHz와 20 GHz로 가정하여 주파수 변화에 따른 성능의 차이를 분석하였고, 수신기의 주변 환경 또한 고속도로와 도시의 2 가지 경우에 대해 각각 앞의 채널 모델에 적용하여 분석을 진행하였고, 각각의 상황에 따른 채널 상태와 성능에 대한 분석을 진행하였다. 그 채널 성능을 분석한 결과에 따라 각 채널 모델이 고주파 대역의 위성 통신에 대한 적합성과 사용가능성에 대해 조사하였다. ⓒ 2017 DGIST
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dc.description.degree Master -
dc.contributor.department Information and Communication Engineering -
dc.contributor.coadvisor Song, Cheol -
dc.date.awarded 2017. 2 -
dc.publisher.location Daegu -
dc.description.database dCollection -
dc.date.accepted 2017-01-18 -
dc.contributor.alternativeDepartment 대학원 정보통신융합공학전공 -
dc.contributor.affiliatedAuthor Lee, Yong Hwa -
dc.contributor.affiliatedAuthor Choi, Jihwan P. -
dc.contributor.affiliatedAuthor Song, Cheol -
dc.contributor.alternativeName 이용화 -
dc.contributor.alternativeName 최지환 -
dc.contributor.alternativeName 송철 -
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Department of Electrical Engineering and Computer Science Theses Master

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