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dc.contributor.advisor 김경대 -
dc.contributor.author Sung Hoon Youn -
dc.date.accessioned 2022-07-06T16:00:07Z -
dc.date.available 2022-07-06T16:00:07Z -
dc.date.issued 2021 -
dc.identifier.uri http://dgist.dcollection.net/common/orgView/200000497149 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11750/16597 -
dc.description An autonomous vehicle, Vehicle dynamics and control, Path tracking control, Pure pursuit, Sideslip effect, Lookahead distance -
dc.description.abstract This paper introduces a technique to complement the tracking limitations of the pure pursuit controller for autonomous vehicles. We introduce two limitations of pure pursuit. The first limitation is the lateral sideslip effect of tires. Since pure pursuit is based on a geometry bicycle model, lateral sideslip effects of tires are reflected as a tracking error without any consideration. The second limitation is cutting cor-ner effects. Pure pursuit describes the relation between the target point on the path and the rear wheel axis in terms of steering angle. Therefore, it does not consider the path's shape or the distance between the nearest path and the vehicle. To solve this problem and increase accuracy, the desired vehicle speed is adjusted by limiting the tire sideslip angle due to the curvature of the path. In addition, the tire side-slip effects are eliminated by adding a tire side slip compensator of a feedforward controller. The pro-posed technique was tested on a virtual DGIST campus track using Carmaker and Autoware. The result is faster and more accurate than existed works.|이 논문에서는 자율주행차용 순수 추적 경로 추종 제어기의 한계를 보완하는 기술을 소개한다. 순수 추적 경로 추종 제어기는 두가지 성능 상 한계를 가진다. 첫 번째는 타이어 사이드 슬립 효과를 고려하지 못하는 것이다. 순수 추적 경로 추적 제어기는 기하학 자전거 모델을 기반으로 하기 때문에 타이어 측면 슬립효과는 고려하지 않아 경로 추종을 저해하는 역할을 한다. 두 번째는 커팅 코너 효과이다. 순수 추적 경로 추종 제어기는 경로의 목표 지점과 뒷바퀴의 방향의 사이각을 제어에 활용한다. 따라서 목표지점 까지의 경로를 원으로 가정하기 때문에, 경로의 실제 모양이나 가장 가까운 경로와 차량 사이의 거리는 고려하지 않는다. 이러한 문제를 해결하고 정확도를 높이기 위해 경로의 곡률에 따라 타이어의 사이드 슬립 각도를 제한한다. 이는 곡률이 커짐에 따라 최대 속도를 줄이게 되면 목표거리도 줄어들어 커팅 코너 효과 또한 줄어든다. 또한 피드 포워드 컨트롤러의 타이어 사이드 슬립 각도 보상기를 구성하여 타이어 사이드 슬립 효과를 제거한다. 제안된 기법은 카메이커와 오토웨어를 사용하여 가상 캠퍼스 트랙에서 테스트하였다. 그 결과 기존 기술에 비해 주행 속도 및 경로 추종 정확도가 향상되었다. -
dc.description.statementofresponsibility Y -
dc.description.tableofcontents Ⅰ. Introduction 1
Ⅱ. Vehicle Models 3
2.1 Kinematic planar bicycle model with sideslip 3
2.2 Dynamic planar bicycle model in terms of errors on straight path 4
Ⅲ. Analysis Pure Pursuit 7
3.1 Pure pursuit control law 7
3.2 Pure pursuit decomposition with errors 7
3.3 Pure pursuit analysis on straight path 9
3.4 Two pure pursuit limitations 11
Ⅳ. The Proposed Method 12
4.1 Controller architecture 12
4.2 Speed limiter 13
4.3 lateral tire slip compensator 14
Ⅴ. Simulation 15
5.1 Experimental setup 15
5.2 Functional Test 17
5.3 Performance Test 19
Ⅵ. Conclusion 22
References 23
요약문 25
-
dc.format.extent 32 -
dc.language eng -
dc.publisher DGIST -
dc.subject An autonomous vehicle, Vehicle dynamics and control, Path tracking control, Pure pursuit, Sideslip effect, Lookahead distance -
dc.title A geometric path tracking control of an autonomous vehicle for reduced sideslip effect -
dc.title.alternative 자율주행차량의 측면 슬립효과를 줄이기 위한 기하학적 경로 추적 제어 -
dc.type Thesis -
dc.identifier.doi 10.22677/thesis.200000497149 -
dc.description.degree Master -
dc.contributor.department Information and Communication Engineering -
dc.contributor.coadvisor Je Seok Kim -
dc.date.awarded 2021/08 -
dc.publisher.location Daegu -
dc.description.database dCollection -
dc.citation XT.IM 윤54 202108 -
dc.contributor.alternativeDepartment 정보통신융합전공 -
dc.embargo.liftdate 7/27/21 -
dc.contributor.affiliatedAuthor Youn, SungHoon -
dc.contributor.affiliatedAuthor Kim, Kyoung-Dae -
dc.contributor.affiliatedAuthor Kim, JeSeok -
dc.contributor.alternativeName 윤성훈 -
dc.contributor.alternativeName Kyoung-Dae Kim -
dc.contributor.alternativeName 김제석 -
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Department of Electrical Engineering and Computer Science Theses Master

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