자율 주행 기술은 교통 분야를 혁신할 수 있는 미래 사회의 핵심 기술로 주목받고 있으며, 특히 대중교통으로써 도시 교통 시스템을 효율화하는 이점이 클 것으로 예상된다. 이에 서울을 비롯한 세계 여러 도시에서는 자율 주행 버스와 셔틀이 시범 적으로 운행되고 있다. 본 연구는 현재 국내에서 운행 중인 자율 주행 버스의 안내 디스플레이가 탑승객에게 신뢰를 주지 못 하며 부정적인 탑승 경험을 유발한다는 문제에 주목했다. 연구의 목적은 자율 주행 버스의 안내 디스플레이 UI를 탑승객의 상황 인식 수준을 높이도록 재설계하고, 4~5단계 자율 주행 버스의 도입 시 탑승 경험을 향상시킬 수 있는 안내 디스플레이 UI 디자인의 방향성을 제시하는 것이다. 이를 위해 인터뷰, 설문조사 등 탑승객 경험 조사를 진행했으며, 개선된 디자인을 검증하는 과정을 거쳤다. 개선된 안내 디스플레이 UI는 탑승객에게 차량에 대한 신뢰와 긍정적인 탑승 경험을 제공하고 운 전기사 부재에 대한 우려를 완화해 4단계 이상 자율 주행 버스에 대한 긍정적인 인식을 높일 것이다. 결과적으로 일반 대중 의 수용도가 높아진다면 자율 주행 버스가 효과적으로 상용화될 수 있을 것으로 기대된다. Autonomous driving technology is attracting attention as a core technology for the future that can provide innovations in transportation. In particular, the technology is anticipated to be capable of optimizing urban mobility effectively as a mode of public transportation. Therefore, autonomous buses and shuttles are being tested in many cities around the world, including Seoul. This study focuses on the problem of the information displays of autonomous buses currently operating in Korea failing to deliver trust to passengers and causing negative passenger experiences. The purpose of this study is to redesign the information display UI to increase the level of situational awareness of passengers and to provide guidelines for the design of information display UI ultimately to improve passenger experience in the context of autonomous buses at level 4 or higher. To this end, user research was conducted, including interviews and surveys, and improved design developed here was evaluated. The improved information display UI is expected to provide trust and positive passenger experiences and to mitigate concerns regarding the absence of a driver, therefore increasing positive perceptions of autonomous buses of level 4 or higher. As a result, increased public acceptance will promote autonomous buses and result in them being more widely used by the public.