WEB OF SCIENCE
SCOPUS
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | 최아름 | - |
| dc.contributor.author | 최재황 | - |
| dc.date.accessioned | 2025-07-03T10:40:10Z | - |
| dc.date.available | 2025-07-03T10:40:10Z | - |
| dc.date.created | 2025-07-03 | - |
| dc.date.issued | 2025-06 | - |
| dc.identifier.issn | 2466-2542 | - |
| dc.identifier.uri | https://scholar.dgist.ac.kr/handle/20.500.11750/58592 | - |
| dc.description.abstract | 본 연구는 다양한 학문 분야 연구자들이 논문 작성 과정에서 생성형 인공지능(Generative AI) 도구를 어떻게 활용하고 있는지를 분석하고, 그 활용 행태에 영향을 미치는 요인을 탐색하였다. 과업 중심 정보행태 이론과 CRediT (Contributor Roles Taxonomy) 역할 분류 체계를 기반으로 설문조사를 설계하였으며, 총 113명의 대학원 이상 연구자를 대상으로 온라인 조사를 실시하였다. 분석 결과, 응답자의 약 90%가 논문 작성 시 생성형 AI를 활용한 경험이 있었으며, ‘집필-검토 및 수정’, ‘집필 - 초안 작성’, ‘개념화’ 과업에서 활용도가 높았다. 직위와 학문 분야에 따라 일부 과업에서 유의미한 활용 차이가 나타났으며, 응답자들은 신뢰성과 전문성 부족을 주요 장애 요인으로 지적하였다. 생성형 AI의 책임 있는 활용을 위해 도서관은 유료 도구 접근 지원, 윤리 가이드 제공, 도구 비교 정보 제공 등 실천적 지원을 수행해야 할 필요가 있으며, 본 연구는 이에 대한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. This exploratory study investigates how researchers across various academic disciplines utilize generative artificial intelligence (AI) tools in the scholarly writing process and what factors influence their use. Grounded in the Task-based Information Behavior theory and the CRediT (Contributor Roles Taxonomy) framework, this study employed a structured survey targeting graduate-level and professional researchers. A total of 113 valid responses were collected via an online questionnaire. The results show that approximately 90% of respondents had experience using generative AI tools when writing papers, with the highest usage reported in tasks related to “Writing - Review & Editing”, “Writing - Original Draft Preparation”, and “Conceptualization”. Differences in AI usage patterns were observed across academic fields and career stages in some tasks. Key challenges cited by respondents included concerns over the reliability and subject-matter competence of AI-generated outputs. In order to utilize generative AI responsibly, academic libraries need to provide practical support such as supporting access to paid tools, providing ethical usage guidelines, and curated comparative evaluations of different AI platforms. The purpose of this study is to provide basic data for this. |
- |
| dc.language | Korean | - |
| dc.publisher | 한국도서관·정보학회 | - |
| dc.title | 학술 논문 작성에서의 생성형 AI 서비스 활용 행태에 대한 탐색적 연구 - CRediT(Contributor Roles Taxonomy)의 역할 분류를 중심으로 - | - |
| dc.title.alternative | Exploring the Use of Generative AI Services in Scholarly Writing Process: A CRediT(Contributor Roles Taxonomy)-Based Approach | - |
| dc.type | Article | - |
| dc.identifier.doi | 10.16981/kliss.56.2.202506.153 | - |
| dc.identifier.bibliographicCitation | 최아름. (2025-06). 학술 논문 작성에서의 생성형 AI 서비스 활용 행태에 대한 탐색적 연구 - CRediT(Contributor Roles Taxonomy)의 역할 분류를 중심으로 -. 한국도서관·정보학회지, 56(2), 153–175. doi: 10.16981/kliss.56.2.202506.153 | - |
| dc.identifier.kciid | ART003218139 | - |
| dc.description.isOpenAccess | TRUE | - |
| dc.subject.keywordAuthor | 논문 작성 | - |
| dc.subject.keywordAuthor | 정보행태 | - |
| dc.subject.keywordAuthor | CRediT 역할 분류 | - |
| dc.subject.keywordAuthor | 과업 중심 정보추구 | - |
| dc.subject.keywordAuthor | 연구지원 서비스 | - |
| dc.subject.keywordAuthor | 생성형 인공지능 | - |
| dc.subject.keywordAuthor | Generative Artificial Intelligence | - |
| dc.subject.keywordAuthor | Scholarly Writing | - |
| dc.subject.keywordAuthor | Information Behavior | - |
| dc.subject.keywordAuthor | Contributor Roles Taxonomy(CRediT) | - |
| dc.subject.keywordAuthor | Task-based Information Seeking | - |
| dc.subject.keywordAuthor | Research Support Services | - |
| dc.citation.endPage | 175 | - |
| dc.citation.number | 2 | - |
| dc.citation.startPage | 153 | - |
| dc.citation.title | 한국도서관·정보학회지 | - |
| dc.citation.volume | 56 | - |
| dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
| dc.type.docType | Article | - |