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dc.contributor.author 이지혜 -
dc.contributor.author 김보영 -
dc.contributor.author 최동원 -
dc.date.accessioned 2023-01-11T09:10:11Z -
dc.date.available 2023-01-11T09:10:11Z -
dc.date.created 2022-12-30 -
dc.date.issued 2022-12 -
dc.identifier.issn 1975-4701 -
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11750/17383 -
dc.description.abstract 조직 구조의 수평화/유연화가 진행되면서 조직 맥락에서 대인관계 시민행동의 중요성은 높아지고 있다. 그럼에도 불구하고, 대인관계 시민행동의 함의에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이 한계를 극복하고자, 대인관계 시민행동이 대인관계 몰입에 미치는 영향력 및 그 관계를 변화시키는 수혜자 특성의 조절 효과를 고찰한다. 상호 의존 이론과 허위 합의 이론을 통합하여, 본 연구에서는 대인관계 시민행동과 대인관계 몰입 간의 관계가 동료 신뢰에 의해 매개되며, 이 관계는 시민행동 수혜자의 인상관리 동기에 의해 변화함을 규명코자 한다. 183쌍의 근로자와 그들의 동료에게 설문조사를 실시하였으며, 검증 결과 모든 가설이 지지되었다. 본 연구는 대인관계 시민행동의 긍정적 함의가 수혜자 특성에 따라 변화함을 밝힘으로써 보다 효율적, 효과적 대인관계 행동 양태를 심층적으로 고찰코자 한다.

While the importance of interpersonal cooperation has increased, few attempts have investigated the outcomes of interpersonal citizenship behavior. To fill the current gap, we examine the nuanced nature of interpersonal citizenship behavior and interpersonal commitment. Integrating interdependence theory with false consensus bias theory, we argue that the positive relationship between these two variables can be mediated by trust amongst coworkers; however, the relationship varies, depending on the personal characteristics of the help recipient, especially impression management motives. Using a sample of 183 employee-coworker dyads, this study presents the positive linkages among interpersonal citizenship behavior, trust in coworkers, and interpersonal commitment. We also determined the moderating role of the recipient"s impression management motives to mitigate the positive impact of interpersonal citizenship behavior. We further discuss the implications of these findings for research and practice.
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dc.language English -
dc.publisher 한국산학기술학회 -
dc.title The Effect of Interpersonal Citizenship Behavior on Interpersonal Commitment: The Moderating Role of the Recepient’s Impression Management Motives -
dc.title.alternative 대인관계 시민행동과 대인관계 몰입에 관한 연구: 수혜자 인상관리 동기의 조절 효과 -
dc.type Article -
dc.identifier.doi 10.5762/KAIS.2022.23.12.331 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국산학기술학회논문지, v.23, no.12, pp.331 - 342 -
dc.identifier.kciid ART002909074 -
dc.description.isOpenAccess FALSE -
dc.subject.keywordAuthor Impression Management Motives -
dc.subject.keywordAuthor Interdependence Theory -
dc.subject.keywordAuthor False Consensus Bias -
dc.subject.keywordAuthor Interpersonal Citizenship Behavior -
dc.subject.keywordAuthor Interpersonal Commitment -
dc.citation.endPage 342 -
dc.citation.number 12 -
dc.citation.startPage 331 -
dc.citation.title 한국산학기술학회논문지 -
dc.citation.volume 23 -
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School of Undergraduate Studies 1. Journal Articles

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